Kebaikan Penyusuan Badan untuk ibu dan bayi



Alangkah bahagianya menjadi seorang ibu apatah lagi boleh menyusui sendiri bayi yang dilahirkan.

SUSU ibu mempunyai nilai yang tinggi kerana mengandungi segala khasiat yang diperlukan oleh bayi. Kandungan nutrien yang lengkap, suhu yang sentiasa sesuai diminum oleh bayi, perubahan komposisi yang mengikut umur bayi, dan tahap  kebersihan yang tinggi menyebabkan susu ibu sebagai sumber makanan yang cukup sempurna.

Tambahan pula jika ibu bekalkan seluruh tubuh dengan nutrient yang mencukupi dengan mengambil supplemen dan vitamin bagi mengisi dan memenuhi keperluan tubuh. Diet yang seimbang amat penting bagi para ibu yang menyusui bayinya bagi mengekalkan komposisi dan pengeluaran susu disamping mengekalkan kesihatan si ibu.

Senarai dibawah adalah saranan nutrien yang perlu diambil oleh para ibu yang menyusui bayi bagi memastikan kesihatan bayi dan ibunya.


Multivitamin
Multivitamin menyediakan vitamin dan mineral penting untuk para ibu yang mana ianya tidak boleh diperolehi daripada diet harian. Kadar vitamin yang mencukupi membantu penghasilan susu yang banyak dan berkhasiat disamping menggalakkan kesihatan ibu dan bayi secara menyeluruh.

Protein
Bayi memerlukan protein yang banyak untuk tumbesaran yang berkekalan dan sempurna. Sumber protein yang baik seperti protein soya dalam diet penyusuan anda amat penting untuk pengeluaran susu. Protein membantu dalam membina dan mengekalkan sel-sel yang menghubungkan setiap bahagian tubuh. Mereka disarankan untuk mengambil sekurang-kurangnya 3 hidangan protein berkhasiat sehari.

Vitamin C
Dalam satu kajian terhadap para ibu yang menyusui bayi dan mengambil vitamin C menunjukan khasiat vitamin C tersebut tertumpu pada bayi. Oleh itu menyusui bayi secara eksklusir dapat melindungi bayi anda daripada kekurangan vitamin C. Vitamin C penting bagi menguatkan sistem imun dan membina kulit, gigi dan gusi yang sihat.

Vitamin B Complex
Vitamin B Complex merupakan vitamin yang diperlukan oleh anda & bayi anda setiap hari bagi menyokong sistem saraf dan metabolisma yang sihat. Vitamin B mempunyai pelbagai fungsi termasuk pengeluaran hormon, pembentukan sel-sel darah merah, penghasilan tenaga untuk sel, dan mengekalkan saraf serta kulit yang sihat. Ibu yang menyusui bayi perlu mendapatkan vitamin B Complex untuk memberikan khasiatnya kepada bayi mereka melalui susu ibu.

Kalsium
40 peratus daripada susu ibu adalah kalsium. Kalsium diperlukan untuk membina tulang yang sihat dan pertumbuhan gigi pada bayi. Wanita yang menyusui bayi disarankan mengambil sebanyak 1300 mg kalsium setiap hari.

Asid Lemak Omega 3
Pengambilan dan tambahan Asid lemak Omega-3 dalam tempoh penyusuan ibu dapat menggalakan perkembangan otak dan mata anak. Ia telah dibuktikan secara saintifik bahawa neuron lebih mudah berhubung apabila kandungan Omega 3 lebih banyak di dalam otak. Tambahan pula, tidak ramai kanak-kanak yang diberi susu ibu mempunyai masalah fungsi otak seperti gangguan hiperaktif dan masalah tumpuan (ADHD) atau autisme.

Alfalfa
Alfalfa mengandungi banyak nutrient penting dan pelbagai vitamin seperti vitamin K, A, B1, B6, C, E, kalsium, zink & zat besi. Semua bahan-bahan tersebut penting untuk pertumbuhan dan perkembangan sihat. Alfalfa juga digunakn secara tradisional untuk meningkatkan pengeluaran bekalan susu ibu.

Oleh itu Shaklee menawarkan satu rangkaian suplemen berkhasiat untuk memenuhi keperluan nutrien untuk penyusuan ibu iaitu :

  • Vita-Lea
  • ESP (Energing Soy Protein)
  • Vita-C
  • B-Complex
  • Ostematrix
  • Alfalfa

Hubungi
Rohaida Ahmad Azra'ai
0165210225
Fb Natural Vita's Shoppe

Setiap pembelian di aaisyahealthnbeauty, anda layak menerima hadiah istimewa , jadual pengambilan vitamin, tips ekslusif , konsultasi percuma berterusan dan layak dijemput ke ekslusif group di FB.

No comments:

Post a Comment