5 VITAMIN UNTUK CEPAT HAMIL

Tidak hanya mengambil makanan sihat yang perlu dilakukan oleh setiap pasangan suami isteri yang ingin cepat memiliki anak. Sejumlah vitamin untuk cepat hamil pun harus dikonsume pula, demi memenuhi keperluan nutrisi bagi tubuh. Kecukupan vitamin tersebut menjadi salah satu hal penting dalam merancang kehamilan bagi setiap pasangan.

Vitamin tersebut juga bukan hanya untuk isteri saja, tetapi juga perlu dikonsume oleh para suami, untuk meningkatkan kesuburan sistem reproduksi. Jika kesuburan sudah didapatkan, ditambah lagi dengan kualiti hormon yang baik, maka terjadinya kehamilan hanya tinggal menunggu waktu.



Bagi yang belum tahu, berikut ini 5 vitamin untuk cepat hamil:

1. Vitamin B (Asid Folik)

Seorang wanita yang sedang menjalan program kehamilan, disarankan untuk mengambil asid folik yang terkandung pada vitamin B sebanyak 400 mg per hari. Ini harus dilakukan minimal tiga bulan sebelum kehamilan direncanakan. Untuk mendapatkan vitamin B ini, boleh didapati dalam makanan seperti jus jeruk, stroberi, bayam, roti dan oatmeal ataupun sumplemen asid folik

2. Vitamin B6

Mengambil vitamin B6 secara teratur, dapat membantu menjaga keseimbangan hormon pada suami dan isteri. Dengan itu, kualiti sperma dan sel telur pun akan terjaga dengan baik, sehingga dapat melakukan pembuahan secara sempurna untuk mendapatkan kehamilan. Vitamin B6 ini terkandung dalam kacang kedelai, bayam, beras merah, serta hati dan ikan dan juga untuk lebih mudah boleh mengambil suplemen B complex sebab dah lengkap dengan asid folik

3. Vitamin C

Vitamin ini memiliki peranan yang sangat penting dalam pembentukan sel telur. Selain itu, vitamin C juga dapat berfungsi sebagai antioksidan bagi tubuh kita, jika dikonsumsi bersama vitamin E dan beta karoten. Antioksidan itu akan melindungi kemampuan reproduksi. Dapatkan vitamin ini dari buah jeruk, mangga, jambu biji, stroberi, kiwi, dan asparagus.

4. Vitamin D

Walaupun tubuh kita boleh menghasikkan sendiri vitamin D dengan bantuan sinar matahari, tapi pasangan suami isteri harus tetap mengkonsume makanan yang mengandung vitamin ini. Kerana, konsume vitamin D minimal 4000 IU per hari dapat membantu mengoptimalkan kesuburan. Vitamin ini ada pada ikan tuna dan salmon, serta mentega dan telur.

5. Vitamin E

Vitamin untuk cepat hamil yang satu ini mampu meningkatkan kesuburan suami dan isteri, serta menjaga kesihatan dinding rahim dan plasenta untuk mencegah keguguran pada saat hamil nanti. Sumber vitamin E paling banyak terdapat pada tauge atau kecambah, padi-padian utuh, dan gandum.

Untuk mengkonsum pelbagai vitamin ni dalam pemakanan seharian kita kadangkala agak sukar disebabkan gaya hidup dan pemakanan yang tak seimbang dan teratur anda juga masih boleh dapatkan nya melalui pemakanan supplemen.

Selamat Mencuba.

Ingin Mendapatkan konsultasi mengenai supplemen yang bersesuaian untuk anda boleh hubungi saya.
Untuk lebih maklumat mengenai suplemen cepat hamil boleh klik link di bawah;





 Rahsia Bantu Hamil





Rohaida
016.5210225
www.aaisyahealthnbeauty.blogspot.com
Pakar Konsultasi Masalah Kesihatan Anda

No comments:

Post a Comment