Persediaan Puasa untuk ibu hamil dan menyusu

Adakah Anda IBU HAMIL ???

Adakah anda sedang menyusukan bayi???

Ini adalah soalan yang biasa timbul difikiran khususnya dikalangan ibu hamil dan menyusu menjelang puasa yang akan tiba sebulan lebih je lagi ni..

Jom ikuti persoalan yang biasa diutarakan oleh mereka

Soalan Pertama
************
Adakah berpuasa akan menjejaskan kandungan anda?

Beberapa kajian telah dibuat mengenai kesan berpuasa,

> Beberapa kajian telah dibuat tentang berat bayi semasa kelahiran, dan didapati bahawa tiada perbezaan antara bayi yang ibunya berpuasa dengan bayi yang ibunya tidak berpuasa.
> Kajian-kajian mengenai IQ bayi pula mendapati tiada perbezaan di antara kedua-duanya.
> Dalam beberapa kajian, sampel darah ibu hamil yang berpuasa menunjukkan terdapat sedikit perubahan, namun perubahan tersebut didapati tidak membahayakan ibu dan bayi. Kajian tersebut juga membandingkan berat bayi semasa lahir, tetapi tiada perbezaan.

Soalan Kedua 
***********
Adakah Ibu Menyusu digalakkan Menyusukan Anak Semasa Berpuasa?

Jika anda menyusukan bayi, anda tidak diwajibkan berpuasa pada bulan Ramadan. Dalam Islam, terdapat rukhsoh bagi wanita yang menyusukan – seperti wanita yang tidak sihat atau sedang dalam perjalanan – untuk tidak berpuasa.Jika menurut kajian di atas, punca kekurangan susu tidak boleh dikaitkan sepenuhnya dengan puasa kecuali berlakunya dehidrasi. Dalam banyak keaadaan, kerisauan ibu yang takut letih & kekeringan susu menyebabkan mereka kurang menyusukan bayi mereka semasa puasa. Kurangnya rangsangan kepada payudara membawa kepada kurangnya susu.
Ini kerana konsep utama breastfeeding ini adalah demand and supply. Lagi banyak demand, lagi banyak supply yg dihasilkan. Badan kita memahami demand untuk menyusu ini bila bayi kerap menyusu (8-12 kali sehari semalam). Inilah satu-satunya cara secara fisiologi (fitrah fungsi badan) yang paling penting untuk memastikan penghasilan susu yang berterusan.

Soalan Ketiga
***********
Bagaimanakah utk memastikan ibu hamil kekal cergas semasa berpuasa dan susu ibu mencukupi walaupun si ibu berpuasa?


1) Ibu hendaklah YAKIN bahawa penghasilan susu tidak akan terjejas walaupun berpuasa. Dalam penyusuan, keyakinan ibu AMAT PENTING kerana ia mempengaruhi emosi dan minda si ibu. Emosi dan minda yg positif akan merangsang hormon oksitosin dan seterusnya memastikan penghasilan susu yg berterusan..InsyaAllah

2) Ibu hendaklah memastikan kandungan nutrien yang SEIMBANG dijaga sepanjang bulan Ramadhan. Jgn lupa pengambilan air yg mencukupi juga merupakan sebahagian drpd nutrien yg seimbang. Tubuh manusia mengandungi 70% air, maka ibu hendaklah minum air sekurang-kurangnya 3 Liter air sehari. Di bulan Ramadhan, ibu boleh mengambil air sedikit demi sedikit sepanjang waktu berbuka sehinggalah waktu bersahur.

3) Pemakanan yg SIHAT dan SEIMBANG hendaklah diambil semasa berbuka dan bersahur. Mulakan berbuka puasa dgn air dan kurma. Kemudian tunaikan solat dan berehat seketika sebelum makan makanan yg berat. Makanlah dgn perlahan dan jgn terlalu kenyang utk mengelakkan ketidakhadaman makanan.

Soalan Keempat
*************
Apakah makanan tambahan yang SESUAI semasa berpuasa, SELAMAT & TERBUKTI SECARA KLINIKAL?


Anda boleh mencuba Set Mighty 3 Gem. Ianya terdiri drpd 3 jenis produk iaitu Energizing Soy Protein, Meal Shake & Performance Drink.

Kenapa set ni dicadangkan sebagai makanan tambahan??

ESP(perisa natural vanilla)

Membekalkan tenaga & memberikan rasa kenyang yang lebih lama. Menyediakan tenaga yg berkekalan dan membantu menahan rasa lapar menerusi bekalan sumber tenaga yg konsisten.

MEALSHAKE (perisa french vanilla) 

‘Easy-On-the-Go Meal’ kerana penyediaannya yang begitu mudah, dan kandungannya yang lengkap membekalkan nutrient keperluan harian. Membekalkan sekurang-kurangnya 35% (atau lebih) Nilai Harian (Daily Value) bagi 19 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh tubuh. Sumber yang kaya dengan kalsium, fibre dan protein.

PERFORMANCE DRINK (perisa natural orange)

Ia mengandungi formula karbohidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb ialah rangkaian karbohidrat yang memberikan kita tenaga berterusan tanpa menganggu kestabilan gula dalam darah. Membantu mengelakkan rasa dehydrate akibat kurang minum air ketika sedang berpuasa. Terbukti secara klinikal mampu menyokong tahap hidrasi berbanding air.

Set Mighty 3 Gem ni juga SESUAI UTK SESIAPA SAHAJA yg ingin mengekalkan tahap kecergasan semasa sedang berpuasa.Tidak juga khusus untuk ibu mengandung dan menyusu sahaja.

Testimoni Set Mighty 3 Gems :

Testimoni 1
~ Badan rasa kuat je bulan pose
~ Kalau tak minum pas pam susu ketar rasa mintak makan
~ Lebih bertenaga



Testimoni 2
~ Dah tak lembik lutut lagi bila naik turun tangga time pose
~ dah petang pun masih bertenaga turun naik tangga


Jika anda rasa ingin mencuba set ni buka sahaja untuk ibu menyusu malah sape2 je, yang tua mahupun muda. Inginkan tenaga ketika berpuasa meh contact saya.

Rohaida Ahmad Azra'ai
SID 886741
0165210225
FB Natural Vita's Shoppe
Nak special price leh contact saya sekarang tau...

No comments:

Post a Comment