Selepas Bersalin: Perlukah Minum Jamu???

Anda PILIH "JAMU" atau SUPPLEMEN??

Kalau saya pilih supplemen..

Kenapa saya kata berpantang tak makan jamu tapi ambil supplemen??

Berpantang cara traditisional tu penting seperti berurut, berbengkung, bertungku, pakai pilis, mandi air panas.tapi cuma skip makan jamu tapi bertukar kepada supplemen.

Sebab;

1. Jamu adalah sebatian komplexs. Bila ibu makan jamu,elemen jamu di transfer ke baby melalui susu badan. Badan anak kecil,hatinya belum matang untuk tapis kepelbagaian unsur2 yang ada dalam jamu, ini membebankan hatinya. Nak tapis jamu lagi, nak buang bilurubin lagi,sekaligus melambatkan proses penyingkiran bilurubin punca prolong jaundice(demam kuning)

2. Makan jamu untuk pulihkan badan semasa dalam pantang. Tapi disebabkan jamu"berat" sangat untuk baby, jagi amalkan vitamin. Lagipun vitamin adalah nutrien yang mudah di kenali oleh badan. Jamu perlu di uraikan dahulu baru dapat dikenal pasti badan untuk diserap. Jadi prosesnya complicated.Badan cepat sihat bila ambil vitamin,bila bdan sihat zat nya juga dapat pada anak kita melalui susu badan. "BONUS",bila makan vitamin susu badan mencurah2 macam air pancut,badan sihat,baby sihat, mesti happy kan.

Untuk badan berfungsi dengan baik dan sihat, badan mestilah mendapatkan nutrien yang secukupnya mengikut fungsi yang kita mahukan.kita dah kehilangan banyak darah dan tenaga semasa proses bersalin.Untuk pulihkan badan kita perlukan nutrien dan vitamin.

Nutrien bolehkah diperolehi melalui jamu? Mungkin.. Tetapi siapa yang benar-benar tahu apakah nutrien yang terkandung dalam jamu? Kebanyakan jamu tidak menyatakan apakah jenis nutrien yang terkandung didalamnya..jika kita biasa ambil jamu tak pe..tapi jika tak pernah,tiba2 ambil jamu ketika berpantang,apabila kita bertukar diet pemakanan secara tiba-tiba badan perlu menyesuaikan dengan diet pemakanan baru.. Jadi, kalau tiba-tiba ambil jamu, ia akan mengambil sedikit masa untuk disesuaikan dengan badan..

Daripada nak memperbanyakkan susu, jadi terus takde susu pula.. Hehehe..lagipun jamu ni panas.

Tapi terpulang pada individu, anda berhak memilih mana yang perlu ambil..saya hanya memberi cadangan.

Nak tau ape fungsi setiap vitamin;

1. Vitalea (Shaklee Vitalea Iron Formula)
Merupakan produk pertama daripada Dr.Forest C Shaklee yang merupakan makanan tambahan yang seimbang dan paling komprehensif di dalam sains Shaklee yang mampu dimiliki. Vita-Lea diformulasikan khusus dengan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.
Merupakan "killer product" of Shaklee kerana ianya adalah multivitamin beserta iron sangat penting utk pembentukan darah dan sel.Vitalea banyak membantu mencantikkan kulit wajah, kuku yang licin, rambut yang kuat dari segi akarnya, membantu mencegah penyakit tiroid@ beguk(penyakit tiroid ini terjadi kebiasaannya kerana kekurangan iodin dan ini terdapat di dalam vitalea kita), supplement penting untuk diet atau slim yang mana walau kita kurang makan namun pengambilan vitaleani banyak membantu memberi badan rasa bertenaga, tidak lesu dan menjadikan kulit yang sentiasa tegang.
Ibu2 yang mengandung, berpantang dan menyusukan anak sangat digalakkan mengamalkan pengambilan vitalea kerana kepentingan zat dan vitamin serta keperluan iron oleh si ibu dan ianya juga penting untuk tumbesaran anak.Mengapa ada sesetengah ibu yang mengandung, berpantang mahupun yang menyusukan anak mudah rasa pitam atau pening kepala? Hakikatnya ibu2 ini kekurangan zat besi @ iron dalam pengambilan diet harian mereka.

2. Vitamin C (Shaklee Sustained Release Vita-C™ 500mg)
berupaya memberikan perlindungan berkekalan, jam demi jam dengan menggunakan sistem perlepasan berkekalannya. Vitamin C merupakan bahan antioksida yang berkeupayaan tinggi yang juga turut dikenali sebagai nutrisi yang berupaya melakukan semua perkara. Sustained Release Vita-C mengandungi:
Kandungan Vitamin C yang tinggi.
Sistem perlepasan berkekalan dalam menyalurkan Vitamin C yang menyamai kandungan satu setengah biji buah oren untuk setiap jam selama lima jam.
Formulasi yang membantu mengekalkan pertahanan antioksida secara semulajadi, kekuatan sel, kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah

3. B compleks

Vitamin B Penting untuk Kesihatan yang baik
Adakah anda mendapat vitamin B yang mencukupi? Tekanan harian, tabiat pemakanan yang tidak sihat dan sesetengah bahan ubatan boleh meningkatkan risiko kekurangan bekalan vitamin B anda. Justeru itu, vitamin B merupakan keperluan asas dalam diet sihat kita.

B yang Lengkap dan Seimbang

B Complex Shaklee menawarkan vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik.

B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada  tenaga.*
Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh.  Jumlah asid folik yang mencukupi dalam diet harian membantu mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400 mcg.*
Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

4. Zink
Zink merupakan mineral yang perlu ada dalam setiap sel tubuh kita.  Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakkan reaksi-reaksi biokimia dalam tubuh kita.
Menyokong dan Memelihara Kesihatan yang Baik
Zink Complex Shaklee merupakan faktor dalam memelihara kesihatan yang baik dan membantu dalam memetabolismekan karbohidrat, lemak dan protein.  Ia juga menyediakan kalsium untuk memelihara kesihatan.*
Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus eritematosus sitemik perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.

5. ESP
Protein Bukan-GMO yang Lengkap dengan semua Asid Amino Perlu.
Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik.  ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi  dengan semua  asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.  Berbanding  protein daripada sumber daging, telur dan tenusu,  ESP adalah  rendah  lemak dan  bebas laktosa dan kolesterol.

Shaklee ESP:
Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
Mengandungi lima  vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones.  Kajian menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.*
Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu
Program yang digelar Identity Preservation Program (IPP), di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.

6. ALFALFA
 Alfalfa ni adalah MILK BOOSTER. Ia bertindak membantu penghasilan susu yang banyak.Selain dari tu banyak jugak fungsi nya.

 1001 nutrisi alfalfa.

1. Dikatakan tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia.
2. Melegakan sakit sendi dan belakang.
3. Menghilangkan kelesuan dan tekanan.
4. Memberi sensasi ‘rasa sejuk’
5. Memberi kelegaan semasa haid
6. Merawat arthitis
7. Bagus untuk elergi dan ekzema
8. Merawat athma
9. Mencuci usus bagi membuang toksik
10. mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkitan buah pinggang
11. Meneutralkan asid dalam badan
12. Merawat masalah keputihan pada wanita
13. Membesar dan menegangkan payudara
14. Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri
15. Memulihkan urat selepas bersalin
16. Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
17. Meningkatkan stamina seorang suami
18. Melegakan sembelit

19. Membuang angin dalam badan

Ingin mencuba anda boleh hubungi saya,saya cuba bantu anda ikut kesesuaian anda. Jika anda bermasalah kewangan,saya juga menyediakan trial set untuk penggunaan sebulan.

Konsultasi percuma akan diberikan.



Rohaida Ahmad Azra'ai
SMS/Whatsapp 016-5210225


1 comment:

  1. Terima kasih... Maknanya tak perlulah jamu semasa berpantang kan... Mak-mak bidan macam menekankan sangat jamu ni.. tapi bila fikir baby.. baik tak payah...

    ReplyDelete